نقدوبررسی Driver: Parallel Lines

Driver: Parallel Lines 

6.0
نسبتا خوب
 
GamePlay 
 4
Graphics 
 6
Sound 
 4
Value 
 6
Tilt 
 7
سطح بازی: Normal
درجه سنی: Mature 17+
زمان یادگیری: بین 0 تا 15 دقیقه
نقد پلتفورم: PC Wii PS2 PSP
نقاط قوت : گرافیک بهتر از GTA - بازی در رو زمان (دهه 80 و سال 2006)
نقاط ضعف : نحوه تیر اندازی سخت ، هوش مصنوعی پایین پلیس و دشمنان
 
نسخه ی اول Driver در سال 1999 برای PC و PSOne عرضه شد و جوایزی زیادی برد . دلیل مهم موفقیت بازی استفاده از سبک رانندگی بصورتی داستانی بود ، ایده ی اصلی بازی از بازی های ابتدایی سری GTA گرفته شده بود اما با این تفاوت که بازی با زاویه ی دوربینی مانند تمام بازی های رانندگی قابل انجام بود. داستان بازی در غالب پیام های تلفنی و نوشته های روی تصویر روایت می شد و در مورد یک پلیس مخفی بنام Tanner بود که در یکی از گروه های مافیایی شهر نفوذ کرد و ... . نسخه ی دوم بازی با اضافه کردن میان پرده های گرافیکی و مراحل کوتاهی خارج از اتومبیل توانست نظرات بیشتری را بخود جلب کند ، اما نسخه ی سوم بازی با مشکلات فراوان خود نام Driver را به نابودی کشید.

 تا حدی که بازی نه در بین منتقدان با نظرات خوبی روبرو شد نه در بین گیمرها با آن برخورد خوبی شد اما فروش نیمه خوب آن که مدیون طرفدارن قسمتهای قبل بود باعث شد که سازندگان قصد ساخت نسخه ی جدیدی را کنند که وضعیت نسبتا مشابهی با نسخه ی سوم دارد اما کمی بهتر . در یک نگاه کلی به بازی که نام کامل آن DrIVer : Parallel Lines است می توان گفت بازی نسخه ی بروز شده ای از نسخه ی اول بازی است اما این بار بسیار بهتر از قبل طراحی شده است. بازی در نگاهی کوتاه از نسخه ی سوم خیلی خیلی بهتر است. اینبار سازندگان به شعور مخاطب خود احترام گذاشته اند و محیط بازی را هم خوب طراحی کرده اند و دقیقا بر خلاف نسخه ی قبل محیط بازی مطابق با استاندارد های امروز صنعت بازی سازی است.

بازی در شهر نیویورک و درسال 1978 شروع می شود . شما در قالب شخصی که خودش را The Kid خطاب می کند و برای بدست آوردن پول و دست و پا کردن نام برای خودش وارد شهر شده است به انجام بازی می پردازید. TK از 18 سالگی شروع به انجام کارهای خلاف کرده است و در ابتدا بیشتر نقش راننده را داشت تا اینکه به مرور از کارهای دزدی و رانندگی خسته می شود و وارد کار قاچاق مواد مخدر می شود ، بعد از مدتی او دستگیر شده و 28 سال به زندان می رود و بازی به زمان حال می رسد زمانی که TK آزاد می شود و قصد انتقام گیری را دارد. داستان بازی در دو بازه زمانی مختلف اتفاق می افتد و این امکان را به سازندگان داده است که بتوانند محیط های بازی را به دو صورت مختلف گذشته و آینده نمایش دهند و خوش بختانه سازندگان تفاوت زیادی را برای نیویورک 38 سال پیش با نیویورک زمان حال قائل شده اند. داستان بازی مقدار زیادی شباهت به بازی GTA:Vice City دارد با این تفاوت که ماجرای قبل از به زندان افتادن نقش اول بازی را هم بازی می کنیم. نکته ای که تا حدودی جالب به نظر می رسد تغییر نقش اول بازی است. در تمام نسخه های قبل نقش اول بازی یک پلیس مخفی بنام Tanner بود که در نسخه ی سوم توسط Jericko در یک مبارزه ی خیابانی در پایان بازی کشته شد . تعویض قهرمان کار جالبی بوده اما مشکل اینجاست که قهرمان جدید در حد و اندازه های قهرمان قدیمی نیست و نتوانسته جای او را پر کند. ولی در کل شخصیت پردازی در بازی خوب صورت گرفته است.

گرافیک بازی نمره ی تقریباً خوبی می گیرد اما دلیل اصلی نه تنها گرافیک خود بازی بلکه به واسطه میان پرده های آن است. میان پرده های نسخه ی دوم و سوم بازی عالی بودند ولی این دفعه در قسمت چهارم طراحی میان پرده ها به اوج رسیده است. همه چیز در میان پرده ها دارای پرداختی در حد انتظار هستند، از انفجار ها و شلیک های اسلحه تا حرکت های چهره ی شخصیت ها در هنگام صحبت و انتقال احساسات. گرافیک نسبت به نسخه ی سوم پیشرفت قابل توجهی داشت ، بر خلاف نسخه ی قبل محیط های بازی کاملاً قابل قبول هستند و باز هم برخلاف نسخه ی قبل اینبار ساختمان ها در بازی دارای طراحی بسیار مناسبی هستند . طراحی اتومبیل ها نیز بهتر از قبل است و رنگ های اتومبیل ها از رفلکس برخوردار هستند . بازی از لحاظ گیم پلی به حال و هوای نسخه ی اول و دوم بر گشته که بسیار خوب است ، اگر قسمت های مبارزه های کوتاه در بازی وجود نداشت بازی کاملا یک بازی رانندگی بود که قصد آن رفتن به بخش های مختلف محیط مجازی یک بازی بود . محیط بازی بسیار وسیع است و تقریبا نیویورک به طور کامل در بازی حضور دارد و این باعث شده که محیطی بزرگتر از نسخه ی قبل را شاهد باشیم که در آن سه شهر حضور داشتند! بازی در دو بازه ی زمانی مختلف اتفاق می افتد که در هردو بازه زمانی محیط بازی کاملا متفاوت است و این احساس را به گیمر می دهد که واقعا بازی را در دو زمان مختلف انجام می دهد همچنین وسایل نقلیه و اسلحه ها هم کاملا متفاوت هستند . ماموریت های بازی بیشتر شامل رانندگی و تعقیب و گریز هستند.

شما در هر لحظه از بازی در هر جایی که بخواهید می توانید اتومبیل مورد نظرتان را سرقت کنید . در بازی امکان ایجاد تغییرات در اتومبیل هم قرار داده شده که در پیشروی کار شما در بازی کمک بزرگی محسوب می شود البته وابسته شدن به یک اتومبیل باعث می شود که شما سرسختانه تر توسط پلیس مورد تعقیب قرار بگیرید . تعدادی مراحل اضافه هم در بازی وجود دارد که برای بدست آوردن پول هستند مثل مسابقه ی اتومبیل رانی ، دزدی از اتومبیل های حامل و ... . صداگذاری اشخاص هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ تطبیق با چهره خوب بوده است . موزیک متن بازی هم خوب بوده اما متاسفانه بدلیل تکراری شدن تا پایان بازی از ارزش آن به مقدار زیادی کاسته شده است . نبود ایستگاه های رادیویی در بازی هم از مشکلات آن محسوب می شود زیرا زمانی که شما وارد اتومبیل می شوید چند قطعه موسیقی پخش می شود که قرار است به جای رادیو عمل کنند اما بعلت کم بودن تعداد این قطعات بسیار آزار دهنده به نظر می رسند . افکتهای صوتی نظیر صدای اسلحه ها هم در سطح پایینی قرار دارند چون بیشتر اسلحه ها دارای یک صدای مشترک هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد